Καρκίνος ουροδόχου κύστης

Η ουροδόχος κύστη είναι ένα κοίλο μυώδες όργανο που βρίσκεται στην ελάσσονα πύελο κάτω από την ηβική σύμφυση και η λειτουργία της είναι να αποθηκεύει τα ούρα για κάποιες ώρες έως ότου αποβληθούν δια μέσου της ουρήθρας. Αποτελείται από τρεις χιτώνες, το βλεννογόνο το μυϊκό και τον ορογόνο το δε επιθήλιο που καλύπτει το βλεννογόνο λέγεται μεταβατικό.

Ο καρκίνος της ουροδόχου κύστης είναι ο 4ος σε συχνότητα καρκίνος στον άνδρα και 8ος στη γυναίκα. Είναι πιο συχνός στους άνδρες και η σχέση ανδρών/ γυναικών είναι 3:1 αν και τα τελευταία χρόνια η σχέση αυτή τείνει να μειωθεί και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο αριθμός των γυναικών που καπνίζει αυξήθηκε κατακόρυφα. Οι καπνιστές έχουν 4 φορές περισσότερες πιθανότητες να πάθουν καρκίνο της κύστης από τούς μη καπνιστές. Άλλη επιβαρυντική αιτία είναι η έκθεση για μεγάλο χρονικό διάστημα σε διάφορα επαγγελματικά αίτια (χρώματα, αρωματικές αμίνες ανιλίνες). ‘Επίσης, η χρήση συνθετικών γλυκαντικών, η χρόνια λήψη αναλγητικών, η ακτινοθεραπεία της πυέλου, οι χρόνιες φλεγμονές.

Είναι συχνός στις μεγάλες ηλικίες (60 και άνω χωρίς βέβαια να αποκλείονται οι μικρότερες ηλικίες) ενώ είναι σπάνιος στα παιδιά.

Είδη καρκίνου ουροδόχου κύστης

Ο καρκίνος της κύστεως χωρίζεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες. Η διαίρεση αυτή έχει μεγάλη σημασία γιατί διαφέρει και η θεραπεία αλλά και η πρόγνωση.

• Ο επιφανειακός ή μη διηθητικός, είναι ο καρκίνος που εντοπίζεται στον βλεννογόνο.
  • Ο διηθητικός, είναι ο καρκίνος εισχωρεί στο μυϊκό τοίχωμα της ουροδόχου κύστης και μπορεί να επεκταθεί και έξω από αυτό.

Συμπτώματα καρκίνου ουροδόχου κύστης

Σπάνια ασθενής με καρκίνο της κύστεως δεν έχει αιματουρία. ‘Aλλα συμπτώματα μπορεί να είναι η συχνουρία, ο πόνος που μπορεί να οφείλεται σε απόφραξη από πήγματα ή σε διήθηση στα προχωρημένα στάδια της νόσου, καθώς και συμπτώματα από μεταστάσεις και τα οποία είναι ανάλογα του οργάνου στο οποίο εντοπίζεται η μετάσταση. Η αιματουρία λοιπόν είναι το κύριο σύμπτωμα χωρίς να σημαίνει πώς κάθε αιματουρία είναι και καρκίνος αλλά κάθε αιματουρία χρειάζεται έλεγχο ακόμη και όταν εμφανίζεται για μία φορά. Η αιματουρία έχει τρία χαρακτηριστικά:

• Όλα τα ούρα είναι κόκκινα.
  • Είναι ανώδυνος δηλαδή ο ασθενής δεν πονάει.
  • Είναι διαλείπουσα, δηλαδή μπορεί να υπάρχει αίμα σε μία ούρηση και εν συνεχεία τα ούρα να είναι καθαρά για ημέρες ή και πιο μεγάλο διάστημα (μήνες ή χρόνια). Αυτό είναι δυστυχώς μειονέκτημα γιατί ο ασθενής επαναπαύεται ενώ η νόσος προχωρεί.

Διάγνωση του καρκίνου της ουροδόχου κύστης

Η διάγνωση συνήθως τίθεται εύκολα με τη βοήθεια των εξετάσεων. Οι εξετάσεις που συνήθως μας βοηθούν στη διάγνωση είναι:

• Κυτταρολογική ούρων( βρίσκουμε καρκινικά κύτταρα στα ούρα)
  • Υπερηχογράφημα
  • Ενδοφλέβια πυελογραφία
  • Κυστεοσκόπηση κατά την οποία εισάγεται στην κύστη εύκαμπτο κυστεοσκόπιο και έτσι μπορούμε να δούμε αν υπάρχει όγκος και να πάρουμε τεμάχιο για βιοψία.
  • Εφόσον οι εξετάσεις επιβεβαιώσουν την ύπαρξη όγκου (ή θηλώματος) της ουροδόχου κύστης, απαιτείται διουρηθρική εκτομή του όγκου (TUR-ΒT) προκειμένου να διενεργηθεί ιστολογική εξέταση.

Η θεραπεία θα εξαρτηθεί από το είδος του καρκίνου, αν δηλαδή πρόκειται για επιφανειακό η διηθητικό.

Θεραπεία επιφανειακού καρκίνου ουροδόχου κύστης

Επειδή οι όγκοι αυτοί σε μεγάλο ποσοστό που φθάνει και το 80% υποτροπιάζουν ο σκοπός της θεραπείας είναι αφ΄ ενός να αφαιρεθεί ο όγκος και αφ΄ ετέρου να προφυλάξουμε τον ασθενή από τις υποτροπές αλλά και από τον κίνδυνο να μεταπέσει σε διηθητικό.

Η θεραπεία του μη διηθητικού, επιφανειακού καρκίνου της ουροδόχου κύστης είναι χειρουργική με ενδοσκοπική τεχνική και γίνεται με διουρηθρική εκτομή του όγκου (TUR-BT). Ακολούθως, στο ιατρείο μας εφαρμόζεται κατά αποκλειστικότητα στη Βόρεια Ελλάδα και με εξαιρετικά ογκολογικά αποτελέσματα, η ενδοκυστική υπερθερμική Χημειοθεραπεία (HIVEC TM).

Θεραπεία διηθητικού καρκίνου ουροδόχου κύστης

Ο διηθητικός καρκίνος της ουροδόχου κύστης είναι επιθετικός καρκίνος και γι΄αυτό χρειάζεται άμεση και ριζική θεραπεία, την ριζική κυστεκτομή. Δείτε αναλυτικά πληροφορίες και χειρουργικές τεχνικές για τον διηθητικό καρκίνο της ουροδόχου κύστης.